Tuesday, May 31, 2011

Mengapa perlu menyimpan?





Simpanan. Ya, kami agak lewa tentang hal ini sedangkan sekarang sudah banyak program penyimpanan untuk anak-anak sedari mereka lahir ke dunia. Alasan apakah yang mahu kami lontarkan apabila ada yang bertanya tentang simpanan untuk masa depan anak-anak.

Baru bermula. Ya, kami baru bermula dengan penyimpanan. Mulakan dengan membuka semua tabung yang ada, dan buka akaun untuk Iyad dan Adli. Mungkin juga selepas ini kami akan melihat program penyimpanan mana yang terbaik untuk mereka berdua.

Setakat yang ibu tahu, di Malaysia ada Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) yang memeberi banyak kemudahan kepada ibu bapa untuk membuat simpanan demi masa depan anak-anak.

Terdapat juga Bank yang menawarkan skim tabungan untuk anak-anak seperti Bank Rakyat (Tabung Nuri) dan Tabung Haji. [Sebenarnya hampir semua bank di Malaysia menawarkan skim simpanan untuk anak-anak].

***

Sebenarnya sejak tahun-tahun sudah satu beg syiling ini disimpan. Tidak sempat menukarkannya dalam bentuk buku akaun untuk Iyad dan Adli.

Kali ini, nampaknya babah serius.

Dan acara mengira syiling bermula.

Semoga usaha kami untuk memperuntuk sebahagian kecil pendapatan untuk anak-anak berjaya.

No comments:

Post a Comment