Monday, May 30, 2011

Membaja benih bijaksana


Isnin minggu lalu kami dijadualkan menghantar Acik Zani (adik ibu) mendaftar di Universiti Teknologi Mara (Uitm) Puncak Alam, yang berdekatan dengan rumah kami.

Tahniah Acik Zani kerana mendapat keputusan SPM yang membanggakan dan seterusnya terpilih menyambung pelajaran di Uitm dalam bidang Asasi Sains.


Sudah tentu ibu bangga, kerana selepas Acik Ita, Acik Zani pula dapat menyambung pelajaran. Kebanggaan itu mahu ibu tunjukkan kepada Adli dan Iyad dengan harapan kejayaan orang-orang di sekelilingnya mampu menjadi baja yang membenihkan kebijaksanaan kepada mereka berdua.

Memang benar, kebijaksanaan tidak boleh diwarisi. Namun, ia boleh dipupuk. Ibu percaya Iyad dan Adli akan menjadi lebih berjaya daripada ibu dan babah. Dan Ibu akan sentiasa berusaha sehabis daya untuk memastikan kedua-dua jejaka kecil ibu mendapat yang terbaik. Hanya itu yang ibu mampu wariskan.

"Lihat, Acik Zani pandai kan? Dapat masuk universiti. Jadi Iyad dan Hakim kena belajar bersungguh supaya dapat masuk universiti juga," kata ibu.

"Ini, kita semua dapat masuk universiti," balas Adli.

Iyalah sayang!

No comments:

Post a Comment