Friday, May 6, 2011

Doa Iyad



"Kenapa ibu menangis?" tanya Iyad malam tadi sambil tangannya meraba-raba wajah saya.

Dalam gelap, dia tahu saya menangis. Suara dan barangkali nada percakapan yang sedikit serak basah.

"Iyad sayang ibu tak?" tanya saya memulakan perbualan agar hal nangis tidak membuat mood saya calar.

"Sayang. Iyad sayang sangat kat ibu," jawabnya sambil memeluk saya lebih erat.

"Doakan ibu boleh?" tanya saya.

"Okey, Iyad doakan supaya ibu kerja kuat-kuat. Ibu kena berusaha. Nanti dapat banyak duit. Iyad nak beli mainan banyak-banyak. nanti kita boleh naik kapal terbang, jalan-jalan.....bla...bla...."

Saya biarkan dia membebel.

Kemudian, dia peluk saya lebih erat sambil berkata, "Iyad doakan semoga ibu tidak mimpi hantu."

Saya tergelak dengan doanya yang akhir. Ternyata, jejaka kecil inilah penawar yang sebenarnya. Juga Hakim.

Ibu sayang kamu berdua.

3 comments:

  1. terharu baca..(--,)
    moga anak-anak akak jadi anak yg soleh hingga ke syurga..bertuahnya iyad,adli ngan sara..
    moga si ibu sentiasa diberi kekuatan..^^,

    ReplyDelete
  2. Aik, Sara mana pula ni? Ha ha ha

    Mya Maisara belum lahir lagi.

    ReplyDelete
  3. laaaa..ingatkan sara ada doh!!
    hahahaha (--,) malu plak saya..

    ReplyDelete