Thursday, May 5, 2011

GPS...PSP


Sementara menunggu giliran bermain game dengan pakciknya, Hakim bermain game Cars di dalam telefon bimbit makciknya.




"Ibu, bolehkah ibu beri Hakim setiap hari RM10?" tanya Hakim ketika kami santai menonton Spongebob hari Isnin lalu.

"Untuk apa?" tanya saya serius.
"Hakim mahu kumpul RM400. Mahu beli GPS," jawab Hakim dengan yakin.

"GPS?" tanya saya dengan kerutan yang penuh makna di wajah.

Beberapa saat kemudian, dia senyum dan menjawab, "eh...PSP..."

Kami tergelak.
****

PSP.

Saya berbual dengan jejaka. Mahu belikan mereka PSP kah untuk tujuan libur?
Kami masih berkira-kira tentangnya. Tetapi saya tidak berkenan dengan permainan tersebut walaupun didakwa ia boleh meningkatkan kecerdasan kanak-kanak dalam menguji ketangkasan, kecekapan dan kekreatifan.

Mungkin kerana saya memang tidak gemar/tidak pernah bermain PSP maka, saya merasakan ia tidak perlu dalam menyokong pembentukan pemikiran anak-anak. Yang saya nampak hanyalah 'buang masa' dan boleh melalaikan.
Oh, saya tidak mahu ambil risiko dengan membelikan PSP dan akhirnya anak-anak saya akan leka dan 'jadi malas belajar'.

Saya belum punya kekuatan untuk menjadi pengawal yang baik untuk anak-anak. Sebaiknya saya hindarkan PSP dari senarai 'bahan bantu hilangkan stress' untuk anak-anak.

******

Balik kampung minggu lepas, Hakim dihidangkan dengan permainan Street Fighter oleh pakcik-pakciknya. Dia leka. Teruja dan seterusnya menangis apabila kalah dalam permainan itu.

Peliknya, Iyad tidak berminat langsung dengan permainan maya itu. Cuma sesekali mahu meminjam telefon bimbit saya untuk bermain game 'ringkas' di dalamnya.



Jejaka kecil saya, Iyad dengan buku barunya Mencari Pohon Emas, Putera Berlima

Maaf, Hakim, ibu hanya akan belikan permainan itu seandainya keputusan peperiksaan kamu membanggakan dan kamu menunjukkan sikap 'mendengar kata' yang lebih baik.

1 comment:

  1. hahahaha..comel2..rindu lak aii kat 2 bdak kecik ni..huhu

    ReplyDelete