Friday, January 25, 2013

Walker Tidak Baik Untuk Tumbesaran Bayi?

Baca :

http://www.babycenter.com.my/a1045628/haruskah-saya-beli-walker-bantu-berjalan-untuk-bayi-saya
http://pakarhowto.com/info-berguna/keburukan-baby-walker.html
http://www.parentsindonesia.com/article.php?type=article&cat=babies&id=279
http://bayikita.wordpress.com/2007/11/05/bolehkah-menggunakan-baby-walker/

Oh.

Sebenarnya bukan saya tidak tahu mengenai hal ini. Bayi tidak digalakkan menggunakan walker. Malah di beberapa negara walker diharamkan. Ia bukan sahaja berkaitan dengan keselamatan semata. Tetapi juga proses tumbesaran bayi yang sepatutnya melalui proses yang wajar.

Baik. Mari tarik nafas dan berfikir semula. Apa yang perlu kita lakukan agar hal ini tidak menjadi satu hal yang menyebabkan pelbagai alasan digunakan untuk meletakkan bayi dalam walker. Juga memikirkan cara terbaik untuk menangani anak yang mula aktif merangkak-duduk- berdiri.

 Beli walker yang simple kerana mahu meletakkan Umar sebentar sahaja. Bukan sebagai 'kaki kedua' Umar.

Saya tidak merangka-rangka alasan untuk meletakkan Umar di dalam walker. Ya, pada mulanya saya fikir, jika dia berada dalam walker, tumpuan saya kepada kerja lebih baik. Memasak dan menyidai pakaian di luar rumah misalnya. Berbanding dengan tanpa walker, saya sentiasa terkejar-kejar melihat Umar yang kadang sudah berdiri di sofa dan kemudian jatuh tergolek. Juga Umar yang merangkak sudah sampai kepada kipas yang kemudian dicapai dengan jemarinya. Apatah lagi tabiat mengutip mainan dan sampah [barangkali] dan terus dimasukkan ke dalam mulut. Bahaya kan?

Saya beli walker akhirnya walaupun saya tahu keburukannya. Tetapi, saya tidak menafikan kebaikannya sama banyak dengan keburukannya. Baik..kita sudah bercakap soal keselamatan iaitu kecederaan dan kemalangan yang mungkin boleh timbul dari penggunaan walker. Dan pendirian saya sudah saya nyatakan di perenggan atas iaitu tanpa walker anak masih dalam keadaan bahaya.

Berkenaan dengan tumbesaran yang mungkin terganggu akibat penggunaan walker, ya...itu saya tidak arif untuk membicarakannya.

Namun, bagi ibu-ibu yang benar-benar merasakan tidak ada salahnya menggunakan walker, saya mahu kongsikan pendapat saya.

Saya berpendapat, ya tidak salah menggunakan walker. Apa yang perlu kita lakukan ialah tumpuan terhadap anak harus sama banyak seperti sebelum menggunakan walker. Jika tanpa walker, kita sentiasa tertinjau-tinjau anak yang dibiarkan meniarap dan merangkak, begitu juga dengan walker. Kita masih perlu beri tumpuan sewajarnya kepada anak. Selain walker, meletakkan anak di dalam playpen juga mengundang risiko yang sama dari segi kemalangan atau tumbesaran terbantut.

Jadi, untuk menggunakan walker, ibu-ibu masih perlu beri perhatian yang banyak. Ketika memasak, letakkan anak dalam walker dan tempatkan walker itu (lock) di tempat yang boleh kita lihat. Beri mainan atau buku kain (cloth book), untuk melekakan anak. Juga sentiasa bercakap-cakap dan bergurau dengan mereka walaupun kita sibuk dengan tugasan. Dan untuk hal tumbesaran terbantut, saya fikir ia tidak akan berlaku jika kita menggunakan walker dengan kadar sebentar. Iaitu anak tidak dibiarkan dalam walker untuk tempoh yang lama.

Seakhirnya, saya percaya, walker, playpen, buai dan sebagainya yang dicipta khas untuk memudahkan ibu, harus digunakan sebaiknya tanpa menidakkan fungsi kita sebagai ibu yang perlu memberi perhatian sepenuhnya kepada anak-anak. Alat tetap alat. Gunakan sahaja. Paling penting, ibu harus peka dengan setiap pergerakan anak walaupun mereka berada di dalam 'peralatan' mereka.

Perhatian dan kasih sayang, mampu mengelakkan segala bencana. Jika kita bijak gunakan masa yang ada untuk menyentuh, memimpin dan membelai anak, Allah pasti tunjukkan jalan.

Insya Allah.

No comments:

Post a Comment