Wednesday, December 2, 2009

Mengapa Jadi Begini?





Ini hal yang berlaku bulan lepas.

Pada 22 November yang lalu, sekolah Hakim mengadakan konsert dan penyampaian hadiah buat pelajar-pelajar tahun 6. Saya sangat teruja sehingga sanggup mengenepikan hal tugasan hari itu. Bergegas balik awal semata-mata mahu menyaksikan Hakim buat persembahan 'Chicken Dance' di sekolahnya.

Sampai di sana, Hakim ditukarkan baju kepada baju badut. Waktu itu saya tertanya-tanya juga apa kaitan antara badut dengan chicken dance. Hakim juga teruja, melompat sana sini dengan gaya tersendiri. Pertama kali mahu buat persembahan.

Tiba-tiba, dia terlihat kawannya di solekkan dengan wajah badut. Saya terlupa bahawa Hakim dan Iyad Irfan memang takutkan badut. Dia mula merengek. Tidak mahu disolek begitu malah tida mahu buat persembahan. Saya hampir hilang sabar. Menjadi marah dan bengang. Dengan Hakim juga cikgunya. Malahan, kawan-kawannya yang telah disolek juga tidak menunjukkan wajah yang gembira kerana menjadi bahan ejekan kawan-kawannya.

Pertamanya, mengapa perlu disolek begitu rupa? Tidak comel malah menakutkan.
Keduanya, mengapa perlu berpakaian dan bersolek ala badut sedangkan kanak-kanak ini mahu buat persembahan chicken dance? Apa kaitan chicken dance dengan pakaian badut? Adakah cikgu sudah ketandusan idea dalam bab pakaian untuk persembahan?

Hakim memang betul-betul tidak buat persembahan. Dan ini mengecewakan saya sangat-sangat.

Marah dengan keadaan ini.

No comments:

Post a Comment