Monday, May 13, 2013

Pesta Buku!

"Tahun ini, kita tak akan pergi pesta buku ya."

Dan kata-kata itu mengubah riak wajah Adli dan Iyad. Kenapa? Tanya mereka. Saya jelaskan yang saya tidak boleh cuti sesuka hati seperti tempat kerja lama. Hanya ada dua hari saya perlu bertugas di pesta buku dan selebihnya di pejabat.

Saya jelaskan juga, mereka tidak boleh cuti sesuka hati dan keadaan pesta buku yang sesak tidak memungkinkan saya bawa Umar sekali. Dan tak mungkinlah kami akan tinggalkan Umar...

Hari itu, saya bertugas. Saya sempat membeli beberapa buah buku kerana tawaran yang diberikan lumayan, 50%. Saya bawa balik ke rumah. Dengan tidak semena-mena Adli yang terpandang buku yang banyak tak banyak itu segera bertanya, "ibu ke pesta buku ya?"

Segera saya mengelak dengan berkata, "tidak. Ini ibu beli di pejabat ibulah. Kan ibu kerja buat buku."

Ya, saya berdosa menipu. Tetapi, saya tidak mahu melukakan rasa mereka dengan berkata saya pergi, ya saya pergi tapi bukan seperti tahun-tahun sebelum ini. Kali ini saya pergi untuk bertugas. Tidak boleh lagi berpoya-poya melepak di gerai lain berlama-lama seperti sebelum ini.

Hari sabtu saya bertugas. Menjangkakan hari sabtu (4 Mei 2013), adalah hari yang sesak kerana hari yang tiba-tiba diisytiharkan hari terakhir pesta buku kerana memberi laluan kepada PRU 13. Saya terpaksa juga beritahu Adli dan Iyad bahawa saya bertugas di pesta buku, tetapi saya tidak boleh, dan memang tak akan bawa mereka kerana keadaan akan luar biasa sesak.

Okey, Alhamdulillah mereka faham. Saya ke PWTC selepasnya. Sepanjang hari suasana tidak sesak seperti yang saya jangkakan. Barangkali ramai yang sudah balik ke kampung untuk mengundi dan di sini saya mula kesal kerana tidak bawa Adli dan Iyad malah kalau satu keluarga ke sini pun tidak mengapa. Parking masih ada, dan suasana tidak begitu sesak.

:(

***
Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL), yang bertempat di PWTC, merupakan antara pesta buku yang saya tunggu, kalaupun bukan untuk saya melihat pesta untuk pencinta buku, ia juga akan menjadi acara wajib untuk anak-anak menghargai ilmu dan mencintai hobi membaca. Tidak cukup dengan hanya mengadakan buku yang banyak di rumah [Adli dan Iyad ada rak khas untuk buku-buku mereka]. Saya mahu mereka hidup dalam dunia buku yang diraikan.

Tahun ini, melihat ibu bapa yang membawa anak-anak mereka ke pesta buku dan memberi kebebasan sepenuhnya buah anak memilih buku yang mereka suka menerbit rasa cemburu kepada saya kerana belum ada peluang menyediakan suasana begitu kepada anak-anak. Tapi, tahun lepas saya bawa mereka ke pesta buku juga. Dan membiar mereka memilih buku yang mereka suka. Kecuali Umar..yang ketika itu ada dalam rahim saya. :)

 Ini gambar tahun lepas :







****

Pujuk.

"Ibu belikan buku?" tanya Adli dengan nada begitu gembira.

he he he...nasib baik mereka tak marah!

Antara buku-buku yang sempat dibeli untuk mereka :


 Dan sebuah buku khas untuk Adli Supermokh! [Gambar belum ada kerana buku baru terbit]. Tidak sebanyak tahun lepas, namun tetap satu keperluan membelikan buku untuk mereka.


No comments:

Post a Comment