Friday, March 1, 2013

9 bulan - Saya Tidak Nakal Okey!




27 Februari 2013

Okey, ibu salah lihat tarikh. Sepatutnya Umar ke klinik pada 21 Februari 2013, tetapi, terlajak kerana melihat tarikh suntikan 6 bulan pada 27/12/12. Jadi, fikir kena pergi semula ke klinik 27/02/13. Adoi.

Bukan masalah pun. Sebab pemeriksaan untuk 9 bulan tiada suntikan. Cuma pemeriksaan rutin. Ibu pergi klinik dengan Umar memandangkan babah ada kerja di Putrajaya. Mulanya, ibu cuak mahu ke klinik yang agak jauh dan jalannya agak berliku. Tetapi, bila lagi nak pergi kan? Kenalah beranikan diri drive dan bawa Umar.

Sampai klinik agak awal. Alhamdulillah, perjalanan dipemudahkan oleh-Nya. Tunggu hampir sejam [biasalah klinik kerajaan. Details kononnya. Tapi memang iya pun]

Berat sudah 8.2 kg. Periksa itu ini...kemudian setel. Semasa berjumpa dengan jururawat untuk sesi perbincangan secara personal, jururawat menggunakan perkataan yang ibu tak suka iaitu 'NAKAL'. beberapa kali dia menyebut, "Oh, Umar sudah nakal ya...sudah tidak mahu duduk diam..."

Terkesan betul dengan perkataan negatif itu. Lalu ibu sebut, "Ya, Umar sudah agak ligat dan aktif, tetapi tidak nakal". Tetapi jururawat masih tidak faham. Terus disebutnya nakal..nakal....Aduhai...

*Tidak ramai orang sedar tentang kepentingan berbahasa dengan baik. Setiap perkataan punya pengaruh terutama kepada anak-anak kecil.

No comments:

Post a Comment