Monday, February 18, 2013

SAY NO TO BIBIK!

 "Bayi 4 bulan tidak tahu apa-apa. Tidak mampu bertindak balas atau mengadu kepada ibu bapa tentang apa yang berlaku kepada mereka. Mujurlah ibu bapa bayi malang itu mengambil langkah bijak memasang cctv sehingga 'kebinatangan' pembantu rumahnya yang baru bertugas sehari dapat dikesan seterusnya diambil tindakan. Tetapi, itupun selepas bayi mereka di'canai-canai' oleh manusia yang digelar bibik itu."
 [video google sendiri kerana saya tidak tergamak meletakkan dalam blog ini]


Inilah kisah yang berlaku baru-baru ini. Tidaklah gempar mana kerana perkara sebegini sudah acapkali berlaku. Lantas, apa tindakan kita? Lantas, apa tindakan pihak sana?

Apabila namanya bibik, automatik, ia merujuk kepada pembantu rumah dari negara seberang, Indonesia. Namun, entri ini bukanlah menjatuhkan hukuman kepada negara tersebut yang selama ini sering bergolak dengan negara kita, Malaysia, walaupun secara sejarahnya, Indonesia dan Malaysia merupakan negara satu rumpun.

Entah permusuhan apakah yang berlaku sehingga kini, wujud hubungan dingin Malaysia dengan Indonesia dalam banyak hal sedari hak milik lagu, kain batik, makanan, apa lagi? Banyak kan? termasuklah hubungan dingin akibat perlakuan-perlakuan jenayah yang dilakukan oleh pekerja dari Indonesia di Malaysia yang menghiasi dada akhbar tempatan. - Oh, hal ini juga pernah diungkit oleh wakil media Indonesia mengatakan Malaysia tidak adil kerana menyiarkan hal-hal buruk tentang pekerja asing; sudah tentulah kita akan menyiarkan salah laku pekerja asing di negara kita kan?

Bibik!

Bibik adalah gelaran untuk pembantu rumah yang dibayar dengan sejumlah wang yang banyak oleh warga Malaysia untuk mendapat perkhidmatan mereka - membantu kerja-kerja rumah. Sejak dahulu, terlalu banyak kes melibatkan salah laku pembantu rumah Indonesia yang dilaporkan bukan sahaja di surat khabar malah terpampang jelas di Youtube. Syukur, teknologi banyak membantu untuk memudahkan kita tahu banyak perkara sebenar.

Terbaru, kes seorang bibik yang baru sehari bekerja 'mencanai' seorang bayi berusia 4 bulan. Sungguh! Saya mendidih menonton video tersebut yang dirakam secara langsung melalui cctv oleh keluarga kanak-kanak malang tersebut. Ikutkan hati memang patut dibelasah sahaja bibik tersebut. Atas alasan apa dia melakukan bayi sekecil itu seperti roti canai?

Mental problem!

Itu sahaja yang saya fikirkan. Bagaimana orang gila seperti ini boleh terlepas saringan/pemeriksaan untuk bekerja di Malaysia? Salah pihak yang mana? Hal ini seterusnya membuka mata banyak pihak - walaupun sebenarnya sudah beratus kes begini dilaporkan - namun kita masih berbaik hati mahukan juga perkhidmatan pembantu rumah memandangkan Malaysia sebuah negara yang membangun dan maju - bibik bagai satu keperluan penting bagi isi rumah yang bekerja suami isteri.

Ini bukan kes pertama seumpamanya! Malah ada bayi yang mengalami kecederaan parah, cacat seumur hidup atau paling sadis, meninggal di bawah jagaan 'binatang' bertopengkan manusia ini.

Tiada tindakan drastikkah yang boleh kita lakukan untuk mengurangkan pergantungan kepada bibik-bibik yang kucar-kacir latar belakangnya ini?

Kementerian Pembangunan Wanita atau lebih tepat, kerajaan Malaysia seharusnya memandang hal ini dengan lebih rinci dan serius. 'No more' bibik perlu diambil. Kajian manakah menunjukkan kita terdesak sangat sehingga sanggup ambil bibik yang mental begini?

Kepada ibu bapa, fikirkan jalan terbaik untuk kesejahteraan keluarga. Bibik bukan keperluan asas!

Ya, lain orang lain keadaannya, tapi insya Allah, pasti ada jalannya jika benar-benar mahu menjaga keluarga. Saya sejak dahulu memang 'say no' kepada bibik. Biarlah rumah tunggang-langgang. Biarlah saya berhempas-pulas balik kerja dengan penat dan terus memasak, kemas rumah, dan sebagainya. Sebab saya fikir, saya tak suka orang asing dalam rumah apatah lagi memang rakyat asing. Risiko hal-hal buruk akan berlaku 90% amlah mungkin 99%.

SAY NO to bibik!

Keluarga adalah segala-galanya dalam kehidupan. Di sinilah Islam meletakkan cara, jalan atau perkara-perkara yang perlu ditangani oleh institusi kekeluargaan itu. Suami, isteri, anak-anak semua ada fungsi. Jika masing-masing faham dan cuba memenuhi fungsi itu sebaiknya, insya Allah, tidak perlu bibik datang membantu. Kerana sudah banyak sangat kes bibik lebih mengharu dan menjadikan celaru.

Tidak sesekali entri ini membibitkan perasaan benci kepada negara seberang yang membekal tenaga kerja yang tidak berkualiti. Tidak.

Hal-hal sebegini bukan untuk mencari salah tetapi lebih kepada melihat diri sendiri tentang apa dan bagaimana sesuatu itu perlu diselesaikan.

Di pihak pembekal tenaga kerja, banyak lagi aspek perlu diteliti jika benar-benar mahu bekerja dan mencari rezeki halal di negara orang lain.

Bagi pihak Malaysia sendiri sebagai penerima tenaga asing, lebih banyak perkara perlu diselidiki agar hal-hal begini tidak merugikan rakyat Malaysia yang sanggup membayar sejumlah wang yang banyak untuk meringankan beban mereka. .

Saya, selamanya akan SAY NO kepada pembantu rumah. Biarlah rumah macam kapal pecah. Biarlah! Asalkan keselamatan anak-anak terjamin.

Ah..tidak sanggup melihat video itu. Sangat mendidih!

No comments:

Post a Comment