Thursday, March 10, 2011

Dua itu adalah mereka


Adli Hakim dan Iyad Irfan semasa berusia 4 tahun dan 2 tahun. Bertelingkah itu biasa.

Dewasa. 6 tahun dan 4 tahun. Yang kadang mesra, kadang menduga-duga


Sedang ingin bermesra. Mandi juga satu 'telaga'.


Sudah mula ingin berkata-kata dan kadang jiwa meronta


Bermain bersama walau jiwa selalu tak sekata


Muhammad Adli Hakim.
Muhammad Iyad Irfan.

Kedua-duanya sudah berusia 7 tahun dan 5 tahun. Sudah besar bukan?

Melihat-lihat gambar mereka sedari kecil sehingga usia terkini, membuatkan saya tersenyum sendiri. Perkembangan fizikal dan psikologinya saya ikuti dengan disiplin yang tinggi. Memahami setiap perubahan yang berlaku dan menyelami setiap tingkahlaku yang terserlah. Sudah tentu saya bangga. Dan dalam masa yang sama berasa gundah dan takut.

Kedua-duanya punya sikap yang berbeza. Itu sudah pasti. Jadi, saya belajar dua perkara baharu setiap hari. Bukankah itu satu pergantungan yang bermanfaat dan sungguh luar biasa yang Tuhan berikan kepada saya. Saya mengajar mereka tentang kehidupan. Dan mereka mendidik saya tentang isi kehidupan. Maha Besar Allah, sesuangguhnya tiada kurnia yang lebih agung daripada kedua-dua jejaka kacak ini buat saya.

"Antara keduanya, yang mana awak sayang?" kata jejaka saya.

Saya memandang jejaka-jejaka kecil saya lantas menjawab, "kedua-duanya."

No comments:

Post a Comment