Sunday, August 2, 2009

Sukan untuk menipu?





Sabtu lepas, tadika tempat Hakim belajar mengadakan acara sukan tahunan. Sangat teruja. Baik Hakim mahupun ibu. Siap rehearsal di rumah untuk lari laju-laju dan meraih kemenangan. Banyak kali ibu dan babah mengingatkan Hakim agar lari laju-laju sampai menang. Hakim mengangguk dengan semangat yang emmancar pada matanya.

Pagi-pagi lagi kami sudah bersiap. Tiba di sekolah, masih ramai pelajar yang belum datang. Mungkin lewat. Tapi masing-masing sudah diberi memo bertulis tentang maklumat lengkap acara yang bermula pada pukul 9 pagi.

Budaya 'menunggu' yang tidak harus diajar kepada anak-anak kecil. Kita harus hormati janji dan tepati masa. Di sini, banyak masa terbuang. Ditambah lagi dengan seorang dua kanak-kanak yang meragam dan menangis tidak mahu turut serta. Puaslah ibunya memujuk. Situasi yang boleh mematikan mood kawan-kawan lain. Tapi itu semua sudah berlaku dan setiap apa yang berlaku bukan kehendak kita.

Banyak perkara yang ibu rasa tak berapa seronok melalui sukan ini.

1. Acara yang dipertandingkan tidak banyak untuk anak-anak juga ibu bapa [ibu bapa hanya satu acara]. Memandangkan ibu pernah mengambil gambar acara sukan tadika sekolah lain, makanya perbandingan mudah dilakukan.
2. Hakim masuk dua acara dan itu sangat tidak memuaskan hati dia. Kasihan Hakim yang asyik bertanya, 'bila Hakim kena lari lagi ibu?".
3. Cikgu melakukan taktik kotor untuk menang. Adakah ini contoh yang bagus? Kanak-kanak jadi terpinga melihat aksi cikgu yang menolong rumah pasukannya untuk menang. Dan kami ibu-bapa hanya melongo terkejut.
4. Acara yang kelam-kabut dan tidak begitu mengujakan.



Kami balik dengan penat yang amat. Hakim dikalungi dua medal dan sebuah beg kertas berisi cenderamata. Balik dari sukan, kami ke Pizza Hut untuk meraikan Hakim walaupun dia tidak begitu menikmati sukan pertamanya.

2 comments:

  1. not good-not good..hakim nextyear cuba lagi..

    ReplyDelete
  2. Hehehhe...cian kan? Tak apa, tahun depan dah mula sekolah lain. Tak sabar nak pindah rumah.

    ReplyDelete