Monday, June 13, 2011

Kami, dan Bukit Fraser


Dalam perjalanan, mereka seronok bertanya, sambil menikmati bau hutan.



Masih pening ketika tiba di atas bukit.





Babah kata, kita akan ke Bukit Fraser 11 Jun 2011 ini.

Kami setuju.Cuti sekolah Adli dan Iyad, tidak banyak kami isi dengan cuti-cuti seperti keluarga yang lain. Ila kerja dan babah juga kerja. Jadi, kami gunakan cuti hujung minggu untuk membawa mereka berjalan-jalan. Minggu lepas, Iyad, Adli dan babah ke Port Dickson. Ibu pula ada kerja lain di Muar.
Minggu ini kami ke Bukit Fraser. Pertama kali bawa anak-anak ke tempat yang tinggi, sejuk dan hutan. Sepanjang perjalanan, ibu dan babah menerangkan tentang hutan, bukit tinggi dan pokok-pokok besar yang menghasilkan kertas. [Konon-konon lawatan sambil belajar].

Ahhh..memang kami mahu mereka belajar dalam setiap perjalanan yang dilewati. Kami mahu Iyad dan Adli menjadi pemerhati dan peneliti yang baik untuk setiap apa yang mereka lalui dalam hidup.

Sejuk, apabila tiba di atas bukit. Adli dan Iyad tertidur semasa kami hampir sampai. Itu lebih baik daripada mereka muntah. Tetapi, sebenarnya Iyad sudah mula pening kepala akibat jalan yang bengkang-bengkok dan curam.

Terpaksa ibu peluk Iyad sepanjang perjalanan sehingga lengan ibu pedih dan lenguh.Bimbang juga bercuti di tempat bukit-bukit begini. Kejadian tanah runtuh, pokok tumbang dan sebagainya membuatkan ibu sentiasa berdoa agar perjalanan kami dipermudahkan.

Alhamdulillah sampai dengan selamat. Berehat seketika sebelum menuju ke tempat penginapan, sebuah apartment bernama Silverpark yang selesa.

Agenda dan aktiviti kami di sana hanyalah menikmati pemandangan, menghirup udara segar diperbukitan dan menikmati air terjun, yang airnya macam ais...sejukkk...ibu tidak mandi.


Iyad dan Adli benar-benar menikmati percutian ini dengan bertemu kawan-kawan. Mereka gembira, saya dan babahnya juga gembira.



Terima kasih kepada semua yang begitu sporting dan kami enjoy dengan trip kali ini.

Lepas ini mahu ke mana pula babah?

No comments:

Post a Comment