Monday, April 18, 2011

Sepanjang 4 bulan persekolahan.






Sudah pasti ibu ingat detik-detik awal Adli Hakim memasuki Tahun Satu. Bagai mimpi pun iya.

Seolah mengimbas zaman persekolahan ibu. Namun, sudah pasti situasinya berbeza.

Perkara utama yang perlu kami sediakan ialah kelengkapan Adli bersekolah (termasuk Iyad Irfan sekali yang akan memasuki Tadika Pasti). Proses membeli kelengkapan sekolah Adli Hakim memang merumitkan. Pertama kerana saiz badan Adli Hakim yang kecil, menjadikan pencarian agak getir. Apatah lagi kami beli di saat-saat akhir kerana sibuk bekerja.

Membeli dua pasang kasut, dua pasang baju sekolah siap dengan seluar, tiga pasang baju Melayu (sepasang untuk hari Jumaat sekolah rendah dan dua pasang untuk sekolah agama di sebelah petang). Stokin, baju singlet, beg sekolah dan kelengkapan alat tulis. Fuhh..dahsyat juga..


Erkkk buruknya jahitan ibu

Malamnya, ibu pun menyediakan kelengkapan. Menjahit lencana sekolah (aduhai, dahulu pakai lekat dengan seterika sahaja) - mengeluh kerana ibu tiada seni menjahit pakaian. Juga menggosok baju dan mengapur kasut sekolah.

Itu semua memerlukan kesabaran yang tinggi, terutama mengapur kasut yang kecul dengan span penggosok yang besar. Habis satu tangan kena kapur.

Sepagi-pagi untuk sesi orientasi dan peletakan kelas, kami bangun agak awal dan bersiap sebaiknya. Adli Hakim bersemangat. Ibu menghantar Adli Hakim ke tapak perhimpunan sesudah meneliti nama kelasnya.

Tetapi, apabila babah tiba setelah parking kereta, babah kata ibu letak Adli Hakim di kelas yang salah. Aduss..pening...


Adli bersama Iman Irfan, anak jiran depan rumah kami


Suasana bising, tidak dengar patah bicara guru yang beri taklimat. Babah uruskan pembelian buku-buku Adli Hakim sementara ibu pula naik ke kelas Adli melihat anak ibu yang kacak menjawab soalan untuk menentukan kelas.

Hari pertama ibu sudah lihat sikap guru yang menyakitkan jiwa. Menjerit-jerit. terkebil-kebil pelajar mendengar arahan guru dengan nada tiada kasih sayang. Tidak mengapa, maafkan sahaja lah.

Selesai sesi di sekolah rendah, kami ke sekolah agama pula. Di sana, tiada masalah yang timbul.

Selamat bersekolah Adli Hakim.

*keputusan peperiksaan Adli Hakim tidak begitu memuaskan baru-baru ini. Namun, ibu dan babah akan terus berusaha agar Adli dan Iyad mendapat pendidikan sebaiknya. kami cuba.

1 comment: