Tuesday, February 10, 2009

Kami Penat

I


Sabtu lalu, tanpa perancangan kami ke Shah Alam. Singgah sebentar di Galeri Shah Alam, Laman Budaya Shah Alam dan Taman Tasik Shah Alam. Agak membosankan kerana pada waktu itu Laman Budaya Shah Alam dipenuhi dengan pasangan 'budak-budak' muda yang tingkahlakunya menyakitkan mata. Aduhai.


Perjalanan pulang ke DD, Kami singgah di Saujana Utama, Sungai Buloh. Seperti biasa, meninjau 'kerja-kerja' pembinaan bakal rumah baru kami di sana. Aduhai, lambat lagi kot.


"Hey, hey, kamu yang sedang berehat tu, cepat kerja. Kami tak sabar nak nak berpindah ke rumah baru."


II


Ahadnya, kami berehat sahaja di rumah. Kemas-kemas rumah dan jejaka-jejaka kecil itu menonton televisyen dari pagi sehingga petang. Petang itu, kami makan roti canai dan ABC di restoran Mahbub. Sedap.


III


Isninnya pula, kami ke Janda Baik. Pertama kali. Ada sesat-sesat sikit. Bukan sesat sebenarnya, cuma mencari tempat mandi yang menarik. Jumpa pun, Pulau Santap yang bersebelahan dengan D'Ark Training & Resort Sdn. Bhd. Menarik. Cuma sungainya agak cetek dan banyak batu. Sangat banyak. Kasihan jejaka-jejaka kecil itu. Sakit kakinya.

Air sungai sangat sejuk, jernih dan bersih.


Makan apa yang ada. Ibu tak memasak apapun. Beli snek dan buah-buahan.

"Lain kali kita datang lagi. Kita masak mee halus, buat bbq, buah-buahan, karipap, burger, nugget..." seru ibu.

Babah memandang ibu dan menyambung, "nanti babah nak beli khemah."

Kami teruja. Apatah lagi jejaka-jejaka kecil itu.


IV


Malam tadi, semak dan kemas buku Hakim. Aduhai, rupanya banyak lagi kerja rumah tak disiapkan. Ibu bersengkang mata menemani Hakim yang sudah mula nangis-nangis tidak mahu buat kerana kepenatan.

Abah sibuk menyiapkan kerja pejabatnya.

Irfan pula asyik mengacau-ngacau abangnya dan membuatkan ibu 'angin' semacam.

Ibu kepenatan dan meninggalkan Hakim bersendirian di meja kerjanya. Selang beberapa minit, Hakim masuk tidur. Irfan juga. Ibu tidak bertanya tentang kerja rumahnya.

Pagi ini, ibu lihat buku Hakim masih bersepah-sepah. Tidak berkemas dan kerja rumahnya tidak siap.

"Maafkan saya cikgu, saya alpa mengingatkan Hakim tentang tugasannya," bisik hati ibu.

No comments:

Post a Comment